Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet o równouprawnieniu w polskiej szkole mówi Karolina Pol, właścicielka firmy edukacyjnej EduKaPol Szkolenia.
Wielu z nas wciąż jest przekonanych, że większe predyspozycje do nauki przedmiotów ścisłych mają chłopcy, a humanistycznych dziewczynki. Okazuje się jednak, że to nieprawda.
Wszystkie dzieci mają takie same szanse na efektywną naukę zarówno przedmiotów ścisłych, jak i humanistycznych. Wskazują na to wyniki badania przeprowadzonego w Carnegie Mellon University w Stanach Zjednoczonych pod koniec ubiegłej dekady. Dowodzą one, że mózgi dziewczynek i chłopców rozwijają się w identyczny sposób.
Żadna płeć nie ma „wdrukowanych” preferencji – chłopcy nie rodzą się z ponadprzeciętnymi zdolnościami do matematyki, a dziewczynki nie przychodzą na świat z umiejętnością pisania poprawnych językowo treści. Oznacza to, że przyszłe zainteresowania i umiejętności dzieci zależą głównie od ich wychowania.
W tym kontekście bardzo ważne jest, by rodzice wychowując dzieci już od ich najmłodszych lat wychodzili poza utarte schematy i stereotypy. To na szczęście już się dzieje. Gdy patrzymy na młodych rodziców i to, jakie zabawki kupują swoim dzieciom, zauważyć można, że niewielu z nich kieruje się starą zasadą, że lalki kupuje się jedynie dziewczynkom, a samochodziki chłopcom. To samo tyczy się aktywności jakie organizujemy dzieciom. Takie elementy w znacznym stopniu rzutują na to, czym nasze dzieci będą interesowały się, gdy już podrosną.
Dodatkowo, to czy nasza córka będzie dobra z matematyki a syn pisał szóstkowe wypracowania zależy też w dużej mierze od nauczyciela. Dobrze, jeśli będzie on zaszczepiał w uczniach porównanie, że mózg funkcjonuje, jak mięsień, który staje się silniejszy, jeśli jest „trenowany”. Gdy dziecko uczy się czegoś nowego, za każdym razem tworzą się w mózgu nowe połączenia. Zdolności intelektualne, jak najbardziej można nabywać. Z tego właśnie względu jedną z kluczowych ról w rozwijaniu potencjału dzieci odgrywa nauczyciel. Jego zadaniem jest wspieranie harmonijnego rozwoju dziecka przy uwzględnieniu jego indywidualnych potrzeb.
Podsumowując – zarówno chłopiec może być asem z języka polskiego, jak i dziewczynka może osiągać ponadprzeciętne wyniki z matematyki. Wystarczy rozbudzić zainteresowanie dziecka, a nasza pociecha będzie w stanie funkcjonować w świecie w taki sposób, aby mieć z tego wysoką satysfakcję i samoocenę.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/dziewczynki-z-potencjalem-chlopcy-z-mozliwosciami